Waanzinnig

Het boek Natuurlijk Zien ben ik op dit moment nog aan het lezen, ik vind het een erg goed boek. De oefeningen moet ik nogmaals doornemen.

Geen bril tijdens vakantie

Mijn vakantie is een mooie aangelegenheid om de theorie uit te testen in de praktijk. Niet alles is helder maar ik zie veel meer. Zonder dit boek had het nooit gekund.

Perfect!

Het boek geeft veel inzichten over het Zien. Met daarbij oefeningen, zodat je zelf kan gaan oefenen. Ik kan niet 3-d zien op leesafstand. Wat ik eerst niet kon. Nu nog oefenen voor verder weg.

Positief

Snel, persoonlijk, attent

Weet nog niet

Ik kan nog geen oordeel geven ben nog maar 14 dagen bezig

Helder en praktisch. Duidelijk en mooi vormgegeven. Heb er echt wat aan.

Blader er regelmatig doorheen. Volg de tips op en heb mijn zicht in drie weken tijd al verbeterd. Gebruik zelfs liever geen bril meer omdat het zonder bril veel meer ontspannen kijken is.

Dank je Elke, wat super fijn om te lezen!

Heel mooi compleet boek

Ruim dertig jaar geleden Bates methode leren kennen in het boek van Aldous Huxley. Meerdere jaren geweigerd een bril te dragen maar zag hoewel beter nog steeds zeer beroerd. Toch weer aan de lenzen en bril gegaan. Me enkele jaren later alsnog laten laseren. Door de Bates principes red ik me nog steeds zonder hulpmiddelen al is lezen vaak lastig (ik ben inmiddels zestig). Met de oefeningen en aanwijzingen uit het boek ervaar ik nu (35jaar na kennismaking met de Bates methode) vaak maar nog niet continu, hoe mooi ik kan zien en ervaar ik hoe de oefeningen ook effect hebben op de fysieke stress in met name nek - borst. Zien met heel mijn wezen..... helder en driedimensionaal

Ah wat mooi, het boek van Aldous. Dat heb ik destijds ook verslonden en was een van de redenen om een opleiding te volgen en Natuurlijk Zien op te richten. We zijn leeftijdgenoten en ook ik heb nog geen (lees)bril nodig. Ik wens je heel veel succes op je pad naar Natuurlijk Zien!

Een prachtig boek, een echte aanrader

Het boek is direct na de bestelling opgestuurd wat ik altijd erg waardeer. Een prachtig mooi boek met veel foto’s. Maar ik heb het nog niet uitgelezen en kan het geheel dus niet overzien. Mijn grootste verlangen is zonder bril te leven en als ik vrij ben lukt dat me al heel aardig, zelfs met auto rijden maar het punt is dat ik dagelijks in mijn werk en hobby's niet zonder kan voor alle kleine details en dat maakt het lastig. Bril op bril af, vergeten af te doen en alles is weer mistig. Ik heb daar nog geen weg in gevonden maar heb het boek ook nog niet uit. Wie weet komt er nog raad. In ieder geval een aanrader als je zonder bril wilt leven!

Eindelijk iemand die ons zelfherstellend vermogen snapt

Ons lichaam kan veel, en ons zelfherstellend vermogen ook. Geen opticien of oogarts die vertelt dat met het doen van ontspanningsoefeningen je zicht echt kan verbeteren. Daarom ben ik zo blij met Natuurlijk Zien! Ontzettend bedankt.

Dank je voor deze mooie beoordeling!

Compleet handboek om je zicht te verbeteren

Een tijd geleden merkte ik dat mijn ogen dit coronajaar achteruit waren gegaan. Na controle bij de opticien bleek dat ik van -3,5 naar -4,5 was gegaan. Ook had ik een lichte plussterkte. Ik schrok hiervan, zo veel achteruit gegaan, alleen door veel achter de laptop te zitten! Ik ben toen gaan zoeken of er niet andere opties waren dan een sterkere bril. Zo kwam ik op het spoor van Natuurlijk Zien. Het boek is echt heel uitgebreid en beschrijft alle achtergronden van het natuurlijk zien. De uitleg is duidelijk. Er zijn veel praktische adviezen hoe je natuurlijk zien kunt toepassen en hoe je kunt beginnen. In het boek staat dat je niet meteen wonderen moet verwachten. Omdat mijn sterkte zo groot is, kan ik maar tot een centimeter of 30 scherp zien of lezen. Mijn doel is dat ik in elk geval tot een centimeter of 50-60 scherp kan zien, zodat ik alle dagelijkse taken zoals beeldschermwerk, koken etc zonder bril kan doen. Ik doe nu mijn bril zoveel mogelijk af en heb met terugwerkende kracht spijt dat ik, toen ik op mijn 14e een bril kreeg, deze meteen full time ben gaan dragen, ook om dichtbij te kijken dus. Terwijl ik toen voor dichtbij nog perfect zicht had. Maar goed, dat is nu eenmaal zo gegaan. Voor nu ga ik proberen goede kijkgewoontes aan te leren, ontspannen te kijken, veel knipperen, veel afwisselen etc. etc. Dit boek is daarbij ontzettend handig om op terug te vallen.

Bijzonder goed en duidelijk geschreven boek.

Fijn en duidelijk boek. Ondersteund door de mooiste foto’s! Heel blij dit boek te hebben gevonden.

Ik heb alleen het boek gekocht.

Het boek is een hele mooie uitgave. Duidelijk en overzichtelijk. Ik ben begonnen met de oefeningen en het werkt!

Goede kennis om toe te passen

Ik ben anderhalve maand bezig met mijn ogen te ontspannen en de Ovak toe te passen, maar ik heb niet het idee dat mijn ogen beter worden. Eerder slechter. (nu l. -4,25 en r. -2). Mijn rechter oog moet harder werken om links te composteren. Daarentegen wil ik blijven volhouden en vooruit kijken met een positieve blik. Ik hoop dat mijn ogen beter worden.

Snelle bezorging

Netjes verpakt en snelle bezorging.

mooi boek

Ik ben er vol op mee bezig Ik hoop er een hoop van te leren en mooie foto's , Groetjes Frank,

Jammer dat het boek in alleen een plastic zak zat

Het boek was beschadigd aan zij kant doordat er alleen een plastic zak om heen zat. Het boek zelf is een super boek met mooie info.. Na mijn review hebben ze het goed opgelost ik zal het bedrijf zeker aanraden. Bedankt voor het goed oplossen

Snelle levering, klantvriendelijk. Boek heel duidelijk en interessant. Hoopvol dat het goed gaat komen met zicht.

Dankbaar

Vanaf mijn 11e jaar een bril. Vanaf 1969 tot 2013 contactlenzen. Nu weer een bril. Beide ogen -6.25. Heb in 1979 al boekje van H. Benjamin met Bates methode. Maar wist niet goed hoe ik met contactlenzen en de methode om moest gaan. Heb in 2014 week in Frankrijk gevolgd. Hele week zonder bril, maar naar huis(vliegtuig en auto) weer bril op. Geen verbet ering geconstateerd. Nu met dit geweldige Boek zie ik eindelijk het licht: als je geen goede zie-gewoontes hebt kun je oefenen tot je een ons weegt, maar dan helpt het niet. In dit prachtig uitgevoerde boek vind ik alle informatie. Ik ben dan ook heel enthousiast bezig. Draag in huis geen bril en lopend op straat ook niet. Wel met autorijden en tv kijken. Ik hoop mijn staar ook te verminderen, want anders mag ik over 3 jaar niet meer autorijden. Ik ben eigenlijk de hele dag aan het oefenen. Lees steeds weer stukken uit het boek opnieuw. De tekst is helder geschreve,n en lees makkelijk. Nogmaals heel erg bedankt voor dit inhoudelijke, volledige, prachtig uitgevoerde boek.

Ben vooral benieuwd.

Heel snelle levering, ondanks deze moeilijke tijden! Ben nog maar aan pag 100, dus over het hele boek kan ik nog geen oordeel vellen. Ben benieuwd hoe ik moet omgaan met mijn lenzen van -7. Is niet simpel om continu aan/uit te doen. Maar in de beginperiode is helemaal zonder niet mogelijk. Dan kan ik bijna niets meer doen: niet lezen, niet fietsen, niet winkelen, geen tv of i-pad kijken... Maar ik blijf hoopvol. Groetjes Tine

Dit is een helder en heel interessant boek omtrent technieken om beter te zien.

Dit is een helder en heel interessant boek omtrent technieken om beter te zien. Ik pas deze dagdagelijks toe; vaak grijp ik terug naar het boek om bepaalde zaken op te zoeken. Een aanrader!

Kwalitatief en betrouwbaar

Ik heb veel gehad aan het boek ‘ natuurlijk zien’, daarna heb ik de snellenkaart besteld, was goede service.

Een avontuur met tot nu toe positieve verbeteringen!

Al jaren geleden vroeg ik de opticien bezorgd waar het einde was. Bij elke nieuwe bril (om ongeveer 2 jaar) kwam uit de oogmeting dat ik slechter was gaan zien en ook dat ik het leesgedeelte ongemerkt ook voor veraf ging inzetten. Ik had het gevoel dat mijn ogen gewoon aardslui werden, maar dit werd steeds ontkend. Ik ben nu een paar weken bezig, Heb het boek gelezen en de letterkaart aangeschaft. In een aantal leessituaties kan ik met goed licht opeens lezen met een prisma bril van 6 jaar geleden. Aan het einde van een dag werk met PC ( Corona) merk ik wel dat het lezen moeizamer gaat. De krant NRC blijft een lastige, maar ik zie ook dat die letters kleiner en lichter gedrukt zijn dan het boek dat ik op dit moment lees. Lezen is sowieso mijn hobby; ik ben bijvoorbeeld vrijwilliger bij Dedicon en spreek voor blinden, slechtzienden en voor mensen met dyslexie kranten en tijdschriften in. Die hobby wil ik graag blijven doen! Mijn oude bril bezorgt me sinds kort een lichte hoofdpijn, maar ik durf nog niet goed in de auto op de snelweg met de oude bril te rijden, net zoals tijdens het inspreken van o.a. de tijdschriften.. Overdag probeer ik in alle andere situaties zonder bril te leven. Het voelt als een bevrijding en het wordt steeds minder "eng" om zonder bril van alles te doen. Dan merk ik wel dat ik in de verte nog wazig zie, wat soms bij het uitlaten van de hond bijvoorbeeld tot licht gênante situaties leidt.... Alleen....zou ik echt van een bril afkomen? Staat er een tijd voor en hoe combineer ik het afbouwen van de bril met mijn werkzame leven en vrijwilligers werk? Misschien zou je als service ( ik schrijf uiteindelijk een eerlijke inhoudelijke review) daar advies over willen geven?

Dag Elisa, Dank voor je - inhoudelijke - beoordeling. Volgens mij is die alleen maar positief ;-). Over je vraag: het is voor mij onmogelijk om je daar een zinnig antwoord op te geven want dat hangt 100% van jou af. Als jij standvastig doorgaat met het aanleren van de gewoontes en de tips die ik geef, dan heb je grote kans dat je stapje voor stapje vooruit gaat. Dat hangt vooral ook af of je je goed kunt ontspannen en dat kan de een beter dan de ander. Daarnaast hangt het af wat je huidige afwijking is. Wil je echt begeleiding in je proces, dan kan je contact opnemen met een van de leraren die op dit moment actief zijn. Je vind een link in de footer van mijn site. Hopelijk heb ik je hiermee geholpen, Met vriendelijke groet, Saskia

een boeiend boek!

het boek las vlot, zit vol met nuttige tips en oefeningen

Geduld...

Ik kan nog geen beoordeling geven want ben nog niet aan het boek begonnen. Omdat ik elders 'n programma om van de bril af te komen volg heb ik dit boek besteld....overigens dezelfde visie maar toch benieuwd naar dit boek.

Dag Marianne, Bedankt dat je de moeite hebt genomen om een beoordeling te schrijven. Wat ik jammer vind is dat je zelf zegt dat je nog geen beoordeling kan schrijven omdat je nog niet aan het boek bent begonnen, maar dat je het wel al een 7 geeft. Dat is natuurlijk geen onvoldoende, maar omdat het boek altijd veel hoger scoort, brengt het wel het gemiddelde behoorlijk omlaag. Ik heb je dan ook een verzoek gestuurd om je beoordeling aan te passen of - als dat kan - 'm te verwijderen. Hoop dat je daar begrip voor hebt. Veel succes met je cursus en op je pad naar Natuurlijk Zien! Met vriendelijke groet, Saskia

Doe sinds 10 dg oefeningen en neem al kleine verbetering waar

Gemotiveerd om door te gaan met oefeningen